Dagbok Ayanaar

Dagbok Ayanar Symposiet, Barlingbo, Gotland, Sweden 20090810 / 20090922
Dag 1, måndag 20090810. Antal besökare – 5

Samling och presentation av projektets 15 deltagare (13 kv, 2 m), samt Master Palamichamy, från byn …… i Tamil Nadu, Indien, filmfotograf Tony Mc Veigh bosatt på Gotland. Eva och Åke Nobling har för kursen upplåtit sin gård i Barlingbo, där deras företag Lokatta keramik har sina verkstäder och försäljning av Fyle-lera.

Vi delades in i 3 grupper: En att blanda lera med fötterna, en att blanda lera med mekanisk hjälp samt en att bygga upp arbetsytor av lastpallar och spånskivor kring brännplattformarna som tillverkats i förväg för kursen. Efter några timmar skall grupperna rotera så att alla får pröva på varje moment.

De tre grupperna fick i uppdrag att modellera tre monumentala skulpturer: En abstrakt, en figurativ och en traditionell Ayanar-häst. Alla skulpturer skall komma att bli ca 2,5 m. I förväg hade Palanichamy redan modellerat en liten häst, en Ayanar-gudabild med en liten Ganescha framför (elefantguden) och genom att tända rökelse och smycka dem med blommor, välsignat arbetsplatsen för kursen. Dessutom hade han påbörjat benen till ett par Ayanar-väktare som kommer att bli över 3 meter höga. Vana skulptörer, såg vi genast vilken ovanligt skicklig skulptör Palanichamy är och kände oss hedrade av hans närvaro.

Receptet för den lera som Palanichamy lär ut: Till 60 kg fylelera tillsätts 2.8 kg risagnar, importerade från Indien, samt 3 l vtn. Risagnarna innehåller kisel, ett mineral som hjälper till att behålla leran fuktig länge.

Palanichmy visade: han hällde ut en rundel av risagnar på betonggolvet. Sedan bad han deltagarna att skiva upp 60 kg (här 3 paket) lera och slänga ut över hela rundeln agnar. Sedan strödde han mer agnar över leran och lite vatten på det, och visade hur vi skulle trampa på blandningen tills det var dags för nästa moment. Han vek nu med händerna in kanterna först i ytterkanten av den trampade rundeln och sedan grävde han ner händerna i mitten och vek upp kanterna även därifrån. Nu bildades en tjock ring, som vi fick trampa på med mer agnar, tills det var platt, mer vatten, mera vika kanter, tills alla agnar och allt vatten var inblandat i de 60 kilona lera.

Samtidigt blandade nästa grupp lera i en fd degblandningsmaskin, enligt samma viktmått och den tredje gruppen slet hårt med att hämta, bära pallar och spänskivor och bygga arbetsytor kring och i nivå med eldningsplattformarna.

När dagen var slut hade vi blandat och fottrampat 1440 kg lera som nu låg och väntade under pressenningar till morgondagens arbete. Några hade försökt sjunga under trampandet, men tyvärr orkade ingen någon längre stund. Men genom att hålla varandras axlar lyckades man trampa mer effektivt i ring, runt runt, sedan återigen vika, blanda i risagnar och trampa igen.

Lunch ansvarade grupperna för i tre dagar var, allt flöt utan problem, alla visades sig vara lika goda och hårt arbetande proffs, ingen smet utan alla gav sitt yttersta. Den första dagen bröts vid halv fem och då var samtliga helt utmattade men lyckliga.

 

Dag 2 tisdag 20090811- antal besökare: 9

Morgonsamling: Palanichamy berättar med hjälp av tolken Kananatan själva arbetsgången, dvs hur man arbetar i byn. De två heliga väktarna tillverkas alltid i par och hästen kan vara av olika storlekar. Väktarna har alltid modellerade ”sandaler med länkar och bjällror på fötterna så att man hör dem när de vaktar byn.” Dessutom har de spikar under sulorna så att de ska kunna springa fort om de behöver jaga bort inkräktare. Efter att ha visat hur man klämmer upp en lång korv lera och hur man klämmer faste den mellan tummarna och pekfingrarna efter att ha lagt den ovanpå den senast lagda/modellerade lerväggen på väktarna, låter han väktarna vila/torka ett tag för att stadga sig innan han lägger på nästa sträng lera. Dessförinnan ”nyper” han kanten och lägger på lerasträngen ovanifrån om han arbetar på låg höjd, men från sidan om han arbetar på något som hunnit komma upp i höjd. På frågan om hur man lyckas flytta figurerna till ugnarna i byn, berättar han att 4 personer klarar att bära en jättehäst pga att de är så tunt modellerade. De väger max 75 – 100 kg menar Åke. I byn i Indien använder man inte vikter i kilon utan erfarenheten avväger där, kunskapen sitter i ryggmärgen. Varje Ayanarkrukmakare har sina egna recept.

Åke och Eva har under en längre tid experimenterat fram en lämplig blandning för vårt klimat och med den lera vi har att tillgå och som uppfyller de hållfasthetskrav och väderbeständighetskrav som gäller här.

Nu är det dags för Palanichamy att visa oss hur man påbörjar uppbyggandet av hästens ben. Han formar en ”korv” som han lägger på golvet i en ring. Lägger på en ny korv och klämmer fast den med höger hand medan han håller den långa korven i luften tills den är helt fastsatt på den första ringen, etc. etc.

Alla får pröva på under sträng övervakning av Palamichany. Det visar sig vara svårare än man trott, men alla kämpar på tills det fungerar. Ingen ger upp! Han klämmer ihop tummen mot fingrarna på insidan av leran, ihop och uppåt något åt vänster allmedan han matar på med lerkorven han har i vänster hand. Efersom det är lättare att forma använder han helst en kavalett i början, men när han kommit upp ca ttr decimeter ställer han ner den på golvet upp och ner och skapar en perfekt dekor-ring. När den har torkat en stund vänder han benet tillbaka så att det står med dekor-ringen ner i golvet och bygger sedan till önskad höjd alla fyra benen.

Efter en fikapaus blir det diskussion om nästa steg i processen: Lena och Staffan ritar tillsammans med Gerhard upp de två skulpturernas ytterkonturer i uppförstoring enligt medhavda skisser. Grupperna börjar bygga på en skulptur per grupp och cirkulerar mellan skulpturerna, någon ofta andra mera sällan. En del får sin ”favorit” som man återvänder till.

Plötsligt drar himlen ihop sig och vräker ner regn över gården. Men de rymliga skjul som Lokatta Keramik byggt enligt Bulhus-modell, för framtida förvaring av lera och annat material, skyddar oss alla och alla lerbyggen på brännplattformarna. Efter en stund kunde vi återta arbetet, liggandes på knä med och utan kuddar och knäskydd tills det var dags att bryta för dagen och låta leran vila till nästa dag.

 

Dag 3, onsdag, 20090812, antal besökare: 13

På morgonsamlingen uttryckte Eva sin oro för att de höga skulpturväggarna kan komma att kalva in, varför man bestämde att bygga ett nätverk av skelettväggar i båda skupturerna (dock ej i hästen som klarar sig ändå).

Dessutom var vi tvungna att lägga till extra chamotte, ca 10 cm sträng, längs hela innersidan av båda skupturerna, för att leran skall komma att kunna rulla på den när den krymper.

Båda gotlandstidningarna har nu haft stora artiklar om projektet med bilder, lokalradion och dito-tv har också varit och gjort reportage.

 

Dag 4, torsdag 20090813, antal besökare: 18

Alla börjar bli mkt trötta, ett par är förkylda, alla går bokstavligen på knäna men efersom skulpturerna börjar komma upp en bigt i höjd, kan man snart börja stå upp till hälften iallafall. Nu når de ca 70 cm höjd.

Tolken, Kananatan, hjälper oss att gå en runda och Palanichamy kommenterar vad som är bra och vad vi gjort för ev fel, hur vi bör gå vidare och hur man behandlar en spricka som uppstått. SVT kom och gjorde reportage, solen stekte. Matlaget serverade en jättegod sallad med fetaost och bulgur.

På kvällen for all till Isums gård för att lyssna på Eva och Åke som visade diabilder på storbild från sin första resa till Palanichamys by i Indien, samt från andra byar som hyllar guden Ayanar. Vi får se uråldriga, hundratals år gamla hästar och väktare, men vi ser också att de senast åstadkomna verken inte på långt när står i klass konstnärligt med det som Palanichamy skapar. Vi uttrycker vår uppskattning och Palanichamy ser mycket glad ut när han får varma applåder. Kvällen avslutades i regn och tidig hemfärd, alla ville komma tidigt i säng.

 

Dag 5, fredag, 20090814,

Antal besökare: 25

Morgonsamling för att se på när Palanichamy arbetade på sina väktare, som ni hunnit upp till armhålorna i höjd, dvs ca 2 m. Man lär sig av att bara stå och iaktta hur han arbetar med sina vana händer. Hur han vrider tummarna och hur han lägger fast ler-korven. Arbetet fortskrider med samma intensitet, möjligtvis blir kaffepauserna lite längre eftersom leran måste få sin tid på sig att stabilisera sig innan vi börjar bearbeta ytan med träklappor som man slår mot leran med ett mothåll av trä, som en rundad slät kloss som hålls emot på insidan.

 

Dag 6, lördag, 20090815, antal besökare 29.

Alla deltagarna började direkt efter ankomst på ”sin” skulptur, byggde så högt det gick tills leran måste vila innan det gick att banka ytan. Palanichamy visade hur man lagar en spricka: som uppkommit under natten:

Han ristade hårt på in- och utsidan kring sprickan (som här var ca 25 cm). Mest ruggade han upp ytan på utsidan. Blötte en svamp (”little water touching clay”) och duttade lite ikring sprickan. Sedan pressade han ihop sprickans ytor, neråd med händerna på båda sidor om lerväggen. Lade seden på ett kladdigt lager lera och smetade ut det över sprickan och sa ”finish” vilket betydde INTE RÖRA på en bra stund, leran måste vila. Efter en halvtimme kom han tillbaka och korrigerade ytan. Av detta lärde vi oss att dt är viktigt att man lägger på varje lerkorv, formar den direkt till den tjocklek den ska ha och sedan låter den vila innan man går på den med träklappan. Annars hinner inte leran stabilisera sig utan kan spricka pga den blivit överbearbetad för snabbt.

Palanichamy lade på en lersträng på hästens övre kant så att den skulle vara i samma höjd fram och bak.

På kvällen firar vi med knytkalas på Isums med levande ljus på långbord i stora festsalen.

 

Dag 6– vilodag.

 

Dag 7, måndag 2009 0817, antal besökare 27

Alla cirkulerar mellan skupturerna efter behov. Staffan erbjuder alla att skissa och fundera på om huruvida man vill göra någotnågra ingrepp i den abstrakta skulpturens yta, skära, rista, lägga till. Att bortse från den konstnärliga aspekten och testa förutsättningslöst hur långt man kan bygga utåt, hur fästa blöt lera mot torr tex.

Under förmiddagskaffet visar Anne bilder på datorn från hennes familjs bygge av ett ler-hus.

Palanichamy visade hur han byggt på hästen under söndagen, byggt upp sidorna och stöttat med hjälp av en kudde som stöttats upp av en trälist tills ryggen blev hel. Pga att han varit i Visby under dagen hade leran torkat lite för mycket så han fick lov att skära bort en bit och bygga upp igen efter att ha blött upp leran i skarven.

Ytterligare 650 kg lera fick lov att blandas men den här gången endast i degblandaren.

 

Dag 8, tisdag 20090818, antal besökare 55-60

Palanichamy har byggt klart väktarna, kvar på bordet torkar två lerasvärd som väntar på att bli fästade vid skupturerna.

Den arkitektoniska modellen växer och får efter diskussion en romb och en halv sfär på ytan. Vi enades om att Palanichamys kommentar ”little water touching clay” skall ristas in på sidan.

Den figurativa skulpturgruppen växer till över midjehöjd och börjar alltmer ta formen av den grupp av 15 personer som skissen visar, dvs samma antal som deltagarna i denna workshop.

Helle och Maud får äran av Palanichamy att hjälpa till med dokorationen av den ceremoniella hästen, dvs rulla små kulor, blad, stjärnor och bjällror, sadel som allt fästes på hästens yta i relief.

På kvällen visade Helena och Staffan sina bilder från en krukmakarby i Laos.

 

Dag 9, onsdag 20090819, antal besökare ca 45

Palanichamy upptäcker en spricka på hästens korsrygg.
För att lokalisera sprickans ursprungs läge och storlek, klappar han till hårt på hästens rygg med slag träet.

För att få sprickan att gå ihop, doppar han stenen i vatten, håller den på insidan och klappar med slagträet på utsidan och driver på så sätt samman leran mot sprickans mitt(som att driva koppar eller silver plåt). Sedan jämnar P över ytan.

Sprickor som uppstått i kanten av dekoren, lagar P genom att rugga upp och blöta den torra leran, för att sedan jämna till ytan, på platts.

En bit som ramlat bort från sadelkanten, lagas genom att skära bort en bit läderhård lera på ett annat ställe, blöta upp den och arbeta in den i hålet.

”Small water touching clay, we don’t like the wind making cracks on the horses!” -sjunger Tony för oss under arbetet.

 

Dag 10, torsdag 20090820

Palanichamy bygger på hästens käke och betsel.

Han börjar också bygga på en gudagestalt som heter Shiva som skall stå på platsen.

Åke öppnar lite av väggen intill den abstrakta skulpturen för att få in mer luft.

Diskussioner förs med P om hur man skall laga sprickor på den redan torra skulpturen (finns ex på någon arm). Gör inget, bränn först, säger han.

Hans recept är: Blanda cement med vattenfast trälim till lagom konsistens(inget vatten!).

Blanda bränd krossad lera med trälim går säkert också och ger en bättre färg, funderar vi.

Före bränning finns olika förslag från gruppen på vad som kan fungera som lagning:

*Peta in sand i sprickan och lägg lite lera över.

*Blanda torr lera med ättika.

*Blanda torr lera med bakpulver.(innehåller kali som smälter i bränningen)

*Lera/chamott/fältspat torde ha samma effekt.

Vi får recept av Maria:

”Magic water” för lagning:

Används för att foga samman bitar, laga eller förstärka på rå- och skröjat gods. Även som glasyr stänk vid svart raku bränning, varierande färg.

3 msk vattenglas(natron)
5gr soda ash
4 gallon (4,5 liter) vatten

Snabblim: Lite vattenglas mixat med toapapper. För att fästa smådelar på plats.

Målning: Palanichamy målar aldrig sina skulpturer, förr gjordes det med jordfärger.

 

Dag 11, fredag 20090821

Den arkitektoniska skulpturen får sammanlagt 3 halvklot tillfogade på utsidan. Symboliserande Europa, Afrika och Asien. Kloten samt en romb kom på plats idag.

Vi enades också om att skulpturen inte skall sluta tvärt, utan få en höjdpunkt i ena sidan som sluttar mjukt nedåt. Resten av formen är jämn.

”De 15”, den figurativa skulpturen, växer på och axlarna är under uppbyggnad.

Palanichamy bygger på hästens huvud. Basen på Shivaskulpturen är klar.

Några visade bilder till em. fikat.

Huvuden är under arbete.

Vi tog en gruppbild.

Maria, Maud och Anna-Stina åkte hem på em. Vad fort tiden gått!

 

Dag 12, lördag 20090822

 

När vi möttes på morgonen visade det sig att alla hade funderat över om huvudena som vi skulpterat skulle vara med. Vi beslutade att de 15 figurerna inte skall ha några huvuden, då det skulle ge ett allt för spretigt uttryck till skulpturen. I stället skall halsarna antydas så att riktningen blir klar. Vi var alla lättade. Huvudena som vi gjort kommer att sättas fast på den cylinder som några arbetat med vid sidan om.

Väktarna lyftes med hjälp av ett långt tygstycke och samlad styrka upp på varsin lastpall som först försetts med chamotte. *Vid lyftet tappade den förste väktaren en hand!

Palanichamy satte fast handen igen genom att väta och rugga upp anläggningsytorna samt tillföra lite färsk lera. Sedan blandade han färsk lera med mycket chamotte och arbetade in den i sprickorna.

Efter lunchen firade och tackade vi Palanichamy för att han kom hit till oss på Gotland och lärde oss tekniken. En digital kamera hade inhandlats i present. Deltagarna tackade åckso

Texten på den arkitektoniska skulpturen kommer att skrivas på Tamil på en liten yta som vi glättat upp, ”Little water touching clay”, en av Palanichamys vackra anvisningar under arbetet.

 

Dag 13, söndag 20090823

 

På söndagen arbetade några få vidare men alla vi andra for med saknad hem. Vi hade fått en monumental upplevelse som inspirerat att arbeta med den här metoden även i fortsättningen.

 

Åhörare på föreläsningarna på Isums gård: 1:a, 36 personer, 2:a 48, 3:e 30. Totalt 114.

Genomsnittligt antal besökande/dag på arbetsplatsen, ca 47

Totalt ca 610 besökare i Barlingbo.

Tillsammans drygt 700 besökare och åhörare under workshopen med Planichamy.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *